webbinista

Webbredaktören Eva Faler

Briljant om varumärket Julen!

Ingen - vare sig levande eller död - säljer lika mycket som tomten gör. Detta säger vintervärden Fredrik Lindström.  Han menar att den helige ande ersatts av marknaden. Och att det moderna samhället redan gått under, samtidigt som vi googlar på bättre elpriser och spelat Candy Crush på våra iPhone 5. Jag gör ett kort sammandrag.

Vi köper saker vi inte behöver, för pengar vi inte har för att imponera på människor vi inte tycker om (här citerar han dock). Julen utökas allt mer trots att vi tycker allt mindre om den.  Vi måste ha mer jul beroende på att det inte längre är vi som bestämmer över den. Det gör marknaden. Densamma som numera styr våra politiker.

Julen som varumärke tar fler och fler marknadsandelar. Och kan man få folk att tro att det är jul redan i oktober är det bättre. Det leder till bättre omsättning och högre tillväxt. Tomten har blivit kidnappad av ett helt gäng, som alla har gemensamt att de vill sälja något. Varumärket julen utsätts för en plundring. Julljuset bränns i bägge ändar.

Den grundläggande förklaringen till att tomten överlevt är att han har en funktion i vårt ekonomiska system. Han stimulerar handeln och ser till att vi omsätter pengar. Detsamma är förklaringen till att vittror, vättar, troll med flera hamnat i glömska. De tillför inget av värde till vårt marknadsekonomiska system.

Tillväxtekonomin bygger på att det inte finns eller får finnas allt för nöjda människor. Vi måste konsumera. Det ekonomiska tänkandet har tagit över vår världsbild. Vi har bland annat personliga varumärken och investerar i relationer. Vi ser oss som varor på en marknad. Och på sociala medier försöker vi övertyga oss om att vi duger och räcker till. Vi mäter oss i trevliga kommentarer och gillanden.

Vi i västvärlden har det lite för bra idag. Det saknas tillräcklig naturlig efterfrågan, därför måste den skapas. Våra grundläggande behov räcker inte längre. Därför måste vi köpa saker vi egentligen inte behöver. Och vi lånar pengar av framtiden för att genomföra köpen. Att vi är mer förnuftiga än känslomässiga är en viktig lögn i vårt samhälle. Om vi vore förnuftiga skulle vi inte gå på bluffen.

Ekonomi betyder egentligen hushållning. Men inte längre. Det är tydligen så att tillväxten sjunker om folk sparar. Vi är beroende av ständig tillväxt och det fungerar än så länge. Ett litet tag till.

Jag har äntligen upptäckt vinterpratarna, trots att de pratat på ända sedan 2011. Det är som sagt Fredrik Lindströms tankar och ord jag refererar. Föreslår att du lyssnar. Tror inte att du ångrar dig!

30 Dec 2013

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)